פרויקט מד אום: התיאוריה

בימים אלה, בין החגים, עומס העבודות השוטפות ועבודתי הזמנית כבובקאט אנושי להעברת עפר (אל תשאלו), הבלוג מתעדכן בתדירות נמוכה יותר – אך לא לדאוג, זה מצב זמני. בינתיים, אני חוזר לפרויקט מד האומים שלי, שמהווה לדעתי הזדמנות קלאסית להסביר את אחד מהיסודות של האלקטרוניקה השימושית – חוק אום. בפוסט זה נדבר יותר על חוק אום ופחות על הפרויקט עצמו –  הצד הפרקטי יצטרך לחכות לפוסטים הבאים.

פרויקט מד האומים יתבסס על מעגל פשוט ומפורסם בשם "מחלק מתח". בעבר כבר הזכרתי את המעגל הזה, וכעת הגיע הזמן לחקור אותו לעומק ולהבין בדיוק איך הוא עושה מה שהוא עושה, ואיך אנחנו יכולים לנצל אותו לצרכינו. כדי להבין את כל זה, אנחנו צריכים להבין קודם כל את חוק אום.

להמשיך לקרוא פרויקט מד אום: התיאוריה

טיפ: לשנות את הפונט בארדואינו

מכיוון שהנושא כבר עלה בקבוצת הפייסבוק של הקהילה, וידוע שהוא מטריד מתחילים רבים, הנה מדריך קצרצר לשינוי הגופן (פונט) המרגיז בעורך הטקסט של סביבת הפיתוח של הארדואינו.

AnnoyingFont
נסו לעבוד עם הפונט הזה

להמשיך לקרוא טיפ: לשנות את הפונט בארדואינו

לזרוס 1.0 – הוצאה מהקופסה

אחרי שנים של המתנה, זה קרה: לזרוס (Lazarus), סביבת הפיתוח בקוד פתוח לשפת Object Pascal, הגיעה לגרסה 1.0 הרשמית. ציון הדרך הזה הוא בעיקר עניין פורמלי, כי גם גרסאות קודמות היו יציבות ושמישות בהחלט. אף על פי כן, יש כאן סיבה לחגיגה לאוהבי פסקל ולאנשי הקוד הפתוח.

לזרוס היא מערכת גרפית ואינטואיטיבית לפיתוח יישומים מהיר (RAD -Rapid Application Development), בעיקר למחשבים אישיים – אם כי מי שיתעקש ימצא דרכים לתכנת קצת גם לרשת, להתקנים ניידים וכדומה.  היא מוצעת בחינם למבחר מערכות הפעלה – חלונות, לינוקס, OS X ועוד –  ובעיקרון, קוד שנכתב בלזרוס עבור מערכת הפעלה מסוימת יתקמפל גם במערכות אחרות. ההורדה הבסיסית של לזרוס כוללת את הקומפיילר FPC 2.6.0 – מהדר חזק שמתחרה בכבוד בהרבה מוצרים מסחריים.

לכבוד האירוע, אבצע "הוצאה מהקופסה" וירטואלית של לזרוס 1.0. מחקתי את הגרסה הקודמת שהותקנה אצלי, כדי שהחוויה תהיה דומה ככל האפשר להתקנה נקיה, ובפוסט זה אעבור על כל שלבי ההתקנה, מההורדה ועד להרצת תוכנית לדוגמה. הפוסט אמנם נראה ארוך, אך אל תיבהלו – זה בעיקר בגלל התמונות.

להמשיך לקרוא לזרוס 1.0 – הוצאה מהקופסה

חלום חלמתי

ובחלומי דיברתי עם מישהו, והוא שלף מהכיס משהו שנראה כמו מצית והניח אותו על שולחן גדול וריק שעמד לפנינו. הוא לחץ על כפתור שחור למעלה, כפי שמדליקים מצית, אך לא הופיעה להבה. במקום זאת, לחישה דקה העידה שמשתחרר שם גז. האיש הרחיק את ידו, וכעבור שניה או שתיים הופיע הניצוץ ואור מסנוור הבזיק. כשעיניי התרגלו שוב לתאורה, הבחנתי בדגם מפורט של בית, עשוי חומר לבנבן דמוי קלקר, עומד מול המצית המוזר. עוד רגע עבר והדגם התחיל לשקוע לתוך עצמו ולאבד את צורתו, כמו קרח נמס.

להמשיך לקרוא חלום חלמתי

דיאלוג פנימי, או: איך פרויקט נולד

זו כבר פעם שלישית שהמולטימטר הארור הזה מראה לי קצרנתק בלי קשר לכלום. והחלפתי לו סוללה רק לפני כמה ימים!

…גם סיני זול וגם ישן, למה אפשר לצפות?

אולי שווה לפתוח אותו, לראות מה יש בפנים, אולי אפשר אפילו לתקן אותו?

איזה רכיב כבר יכול להתקלקל במעגל שבסך הכל מודד התנגדות? קבל אלקטרוליטי שהתייבש?

בכלל, צריך קבל בשביל למדוד התנגדות? איך עושים את זה?

רגע, בעצם אני יודע איך אפשר למדוד התנגדות! בעזרת מחלק מתח, כמו שעשיתי בארדואינו–

[דינג!]

להמשיך לקרוא דיאלוג פנימי, או: איך פרויקט נולד

שפת C למתחילים: להיכנס ללולאה

שפת C מציעה לנו שלושה סוגי לולאות "רשמיים" – דרכים לחזור על קטע קוד מסוים שוב ושוב. כל סוג לולאה פועל בצורה שונה מעט, ואנחנו בוחרים את הסוג הרצוי לנו לפי דרישות התוכנה. בפוסט זה אציג את סוגי הלולאות של C, כולל דוגמאות בסיסיות לשימוש.

להמשיך לקרוא שפת C למתחילים: להיכנס ללולאה

עכשיו אפשר להגיב

בעקבות פניה בפייסבוק גיליתי, לזוועתי, שאופציית התגובות בבלוג הושבתה עבור מי שאינו מנוי (או משהו כזה). ככל הנראה, תוסף המנוי-לתגובות שהתקנתי החליט על דעת עצמו להחמיר עם המגיבים, ומי יודע כמה זמן בדיוק זה ככה ולכמה אנשים זה הפריע!

אז ראשית, אני מתנצל בפני כל מי שרצה להגיב ולא הצליח. שנית, אם אתם נתקלים בבעיה כזו או אחרת בבלוג, אנא דווחו לי במייל programming שטרודל idogendel.com. אני כמנהל הבלוג לא תמיד רואה מה שהקורא מבחוץ רואה.

בעתיד הקרוב בבלוג: המשך סדרת שפת C למתחילים, וקצת פרטים – בשאיפה שיהיו! – על פרויקט "העולם האמיתי" הראשון שלי. להתראות!

צעצוע: רמזור וניידת משטרה עם ATTiny85

צעצוע פשוט זה מציג תבנית אורות ריאליסטית של רמזור (כולל מצבי "תקלה" מדומים מדי פעם, שבאים לידי ביטוי בכתום מהבהב), בתוספת פעולה אקראית של "צ'קלקה" על ניידת משטרה מקלקר.

מכיוון שמבחינה טכנולוגית אין פה שום דבר שטרם ראינו, אסתפק בתיאור קצר של הרכיבים – מיד אחרי סרטון ההדגמה.

להמשיך לקרוא צעצוע: רמזור וניידת משטרה עם ATTiny85

PROMICOGA: פרוטוקול למשחקי ארדואינו

קצת רקע: פרויקט הפונג המשולב דלפי+ארדואינו לא היה מתוכנן לגמרי מראש. הרעיון להפיץ את התוכנה ואת קוד הארדואינו ביחד עם הוראות הרכבה ל"בקר המשחק" עלה במקרה, ברגע האחרון ממש, תוך כדי כתיבת הפוסט על הפרויקט. במקביל, התחלתי לחשוב גם על השלב הבא: לאן אפשר לקחת את הקונספט הזה? משחקים נוספים לאותה חומרה מוגבלת זה קצת משעמם, ומצד שני, חומרה מורכבת יותר למשחק ספציפי חדש כנראה לא תצדיק את המאמץ – גם בהנחה שכל מי שמעוניין לשחק יצליח להשיג את הרכיבים הדרושים בזמן סביר.

וככה, במקום להשלים פוסטים ישנים ולא-גמורים שכבר החלו להעלות עובש, התחלתי לגלגל בראש רעיון חדש ומגניב (לטעמי) – ואפילו הצלחתי למצוא לו, במאמץ רב, שם שלא מופיע בגוגל: Promicoga, קיצור של Protocol for Micro Controller Gaming (פרוטוקול למשחקים במיקרו-בקרים). אז מה זה פרומיקוגה, מה זה נותן ואיך עובדים עם זה בפועל?

להמשיך לקרוא PROMICOGA: פרוטוקול למשחקי ארדואינו

בלוג אישי בנושאי מייקינג, תכנות, מיקרו-בקרים ואלקטרוניקה